3/5/09

Seguiment i evolució de la webquest

En aquesta PAC ens trobem en l'aventura de crear una webquest, concepte i aplicatiu per mi i pel meu grup fins ara eren desconeguts.
El que ens està permetent aquesta webquest és elaborar un material que ens permet guiar molt l'activitat, i alhora aconseguir que l'alumnat treballi de manera autònoma dins un grup en el qual haurà d'adquirir un rol i ser capaç de defensar-lo mitjançant el debat i el treball en equip.
L'avantatge de que sigui un treball tan guiat és que permet abordar els continguts que més interessen i assegurar-te que aquests seran tractats pels alumnes en les seves diferents intervencions en les activitats.

Al material elaborat s’hi treballa reforçadament el concepte de cultura, des d’un concepte més transformador, orientat a que l’alumne s’impliqui en el seu propi procés, i que sigui capaç de nodrir-se gràcies a l’ús de diferents materials i estratègies didàctiques. Al tractar-se d’un treball que avarca diferents cultures, es proposa a l’alumne que reflexioni sobre el concepte de diversitat cultural, d’interculturalitat i les seves implicacions, i pretén que els alumnes interpretin el món des d’una visió relativista, i no pas etnocentrista, que moltes vegades ens sorgeix inconscientment . Per fer-ho, els alumnes comparen unes i altres cultures, i d’aquesta comparació acaben tractant inevitablement el concepte de discriminació, de racisme, d’igualtats i desigualtats socials. Des d’aquí és on es pretén reconduir les possibles visions d’inferioritat i superioritat, derivades inevitablement de la comparació entre elles.

El que es pretén és que l’alumne pugui i sigui capaç de reflexionar sobre uns continguts relacionats i derivats de la diversitat cultural, que són una realitat de les societats modernes.

La forma de treballar se centra molt en debats en els quals els alumnes han de defensar unes postures marcades pel mestre, però on en realitat l’objectiu que es pretén aconseguir és que l’alumne sigui capaç d’abordar els conceptes relacionats amb la interculturalitat des del respecte i recolzant i entenent el dret a la diferència, entenent que tots els éssers humans comparteixen una sèrie de característiques, però també trets distintius.

El desenvolupament de les activitats comença per fer raonar als alumnes sobre què implica viure en una societat amb persones d’altres cultures i ideologies, i intenta abordar el tema tractant la convivència. Per tant, s’hi treballa la resolució de conflictes, les formes de relació entre les persones, i sobretot, els drets de les persones. Indirectament, i del diàleg d’aquests conceptes, en sorgeixen la xenofòbia, el racisme, la marginació i l’exclusió social.

Portat a un context més real i fora del “muntatge d’antropòlegs” que se’ls proposa per tal de motivar-los i crear un entorn més atractiu, se’ls fa treballar l’aplicació de tot allò viscut en la seva “història” a un entorn més proper com ara al centre escolar o al seu barri o població. És en aquest punt on l’alumnat podrà lligar tot allò que ha reflexionat fins al moment amb una realitat de la qual no se’n pot escapar.

El que pretén la proposta del material dissenyat s’engloba dins un nivell alt o de transformació cultural. S’hi pot veure reflectit a les diferents activitats que s’hi realitza un intercanvi de coneixement sobre les diverses cultures en joc, a partir d’unes preguntes plantejades per tal de realitzar-ne un debat. Seguidament, se'ls proposa un altre debat enfocat a què els alumnes negociïn entre les parts per tal de superar situacions conflictives, ocasionades per la contraposició de valors antagònics

Però la proposta va més enllà, i assoleix un pas més, tractant en debat un procés de diàleg i de negociació interculturals per a crear normes conjuntes per a tots, producte de la fusió d’elements dels grups culturals en joc.

La webquest que hem elaborat està íntimament relacionada amb els conceptes de la PAC1, ja que hem partit d'aquests per tal de portar la teoria a la pràctica.

Els aspectes que més interessants estan essent són el format que ofereix la webquest, ja que cap membre del grup ho coneixia encara, i hem pogut descobrir les grans potencialitats que té, i les possibilitats educatives que ofereix, tant a nivell organitzatiu com de recursos. A més a més és una eina força senzilla d'utilitzar.

Allò que més ens ha motivat a l'hora de tirar endavant l'activitat ha sigut el fil conductor que segueix tota aquesta espècie "d'història" que proposem als alumnes per tal de que els sigui motivant i els animi a realitzar les diferents tasques.

Treball en grup:

En el meu grup de treball ens hem organitzat mitjançant una proposta de calendari que ens vam marcar des d'un inici. A partir d'allà, els 3 hem treballat conjuntament cada part de la PAC i n'hem anat fent versions a mesura que anavem introduint cadascú les modificacions que proposava. L'avantatge de treballar en grup és que hi ha més d'un cap pensant, i per tant, hi ha moltíssimes idees que potser individualment se t'escaparien. Això t'ajuda a veure més enllà dels teus pensaments i a poder reflexionar sobre les diferents maneres de veure les activitats de la resta dels companys.
No hem tingut massa dificultats en posar-nos d'acord ja que han sorgit idees molt bones i tots hi hem apostat al 100%.


No hay comentarios:

Publicar un comentario