24/5/09

VALORACIÓ MATERIAL

Direcció de la webquest analitzada: http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_derecha_w.php?id_actividad=714&id_pagina=1

La webquest que he analitzat va destinada a un alumnat diversificat culturalment.

Els continguts treballats van enfocats a realitats socials del moment actual. La Webquest analitzada potencia l'objecte principal de la interculturalitat: la coexistència i la interrelació de diverses cultures i identitats col·lectives en un mateix espai, és a dir, el contacte entre cultures. L'activitat es planteja a l'inici d'una etapa educativa (l'entrada a la ESO), i d'aquesta manera es permet treballar des d'un inici les relacions del grup i l'enfocament de les diferències dels individus que el formen. Així, les actituds, els valors, el racisme, la cultura, el respecte, l'empatia, la solidaritat, la tolerància, la justícia, i la diversitat es plantegen com a trets fonamentals a tenir en compte des d'un bon inici.

Sembla que la proposta pretén establir una posició interculturalista forta o de màxims al plantejar aquesta activitat en un inici d'etapa educativa des d'aquesta perspectiva intercultural. Sembla ser el reflex de la cultura escolar d'aquest centre, el qual marca des d'un inici un treball referit a la interculturalitat i als aspectes que l'envolten.

Pedagògicament fomenta la construcció del coneixament tant a nivell individual com a nivell grupal, tot i que caldria fomentar més treball en equip per tal de poder treballar l'interanvi d'opinions d'una manera més extensa. Vol transformar el discurs que contempla la diversitat cultural i els drets de les persones a través de la reflexió i d'unes qüestions que guien les diferents activitats.

S'hi pot veure reflectit que es pretén conèixer altres cultures des d'òptiques menys etnocèntriques i propugna la igualtat de tots els grups diferenciats que, per mitjà del diàleg i el consens, construeixen la societat i la cultura. A més a més, a les activitats grupals cal destacar que es planteja un treball enfocat al reconeixement i el respecte de les diferències culturals, ètniques, etc.

El fet de treballar amb informacions reals sobre el racisme i la discriminació cultural, fa que els alumnes puguin contextualitzar millor allò que s'està treballant i viure-ho d'una manera més real. L'activitat dels acudits racistes n'és un bon exemple.

Un punt important que ajuda a construir un coneixement significatiu i reflexiu es pot trobar en el plantejament del role role-playing. Aquesta activitat ajuda a entendre un problema i a desenvolupar l'empatia, la possibilitat de posar-nos i comprendre la situació dels altres, fet que afavoreix la cohesió del grup. És una de les activitats més indicades per saber defensar idees que no necessàriament coincideixen amb la pròpia. Té un gran potencial educatiu ja que treballa els diferents conceptes i valors des d'un context real i mitjançant una metodologia molt dinàmica i engrescadora. A més a més, la realització de les tasques de forma colaborativa ofereix la possibilitat d'ampliar les idees i les opinions i construir un coneixement a través de la reflexió d'aquestes.

Cal remarcar que és una proposta per treballar la interculturalitat vàlida únicament per grups on hi existeix una diversitat cultural dins l'aula.

No hay comentarios:

Publicar un comentario